اثرات پشم سنگ بر سلامتی انسان نیاز به آزمایش های بلند مدتی دارد تا مشخص گردد واقعاً می تواند مضر و تهدیدکننده سلامت باشد یا خیر. در برخی موارد دیده شده که تماس طولانی مدت پشم سنگ با دست موجب بروز حساسیت، خارش پوست، سوزش چشم و… می گردد. از سوی دیگر گزارش شده که عوارض منفی پشم سنگ نسبت به عوارض منفی پشم شیشه بسیار کمتر است.

بهتر است برای جلوگیری از عوارض ناشی از تماس با این محصول، از ماسک مخصوص، دستکش، عینک و وسایل بهداشتی استفاده شود. هنگام نصب ممکن است ذرات این محصول ریخته و به سیستم تنفسی یا چشم نفوذ کند و در نهایت حساسیت های پوستی، خارش، سوزش چشم، مشکلات تنفسی و… ایجاد گردد.  به جز عوارض ناشی از تماس های مستقیم و طولانی مدت با این محصول، مضرات و موارد منفی دیگری نیز وجود دارد از جمله:

افت کیفیتی عایق بعد از گذشت مدت زمان، ایجاد خارش و حساسیت برای نصب کننده عایق در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، ریزش محصول به مرور زمان در صورت انتخاب غلط.

به صورت کلی عدم رعایت نکات ایمنی، بهداشتی، اصول اولیه و عدم استفاده از مواد با کیفیت می تواند خطرناک و تهدیدکننده سلامت آدمی باشد. هنگام کار با این محصول، برش و نصب آن نیز باید اصول ایمنی و بهداشتی به صورت کامل رعایت شود و مهم تر اینکه حتما از تجهیزات مخصوص آن استفاده شود تا مخل سلامت نگردد. در غیر این صورت ممکن است فرد در طولانی مدت به عارضه های پوستی مثل خارش، سوزش یا حساسیت دچار شود.

از دیدگاه سم شناسی سرنوشت موادی که وارد بدن می شوند از نظر نحوه ورود، جذب، ته نشینی، باقی ماندن، پاک سازی و جابجایی، میزان انحلال و تجزیه شدن، قابلیت دوام، ثبات زیستی و نحوه مکانیسم عمل بیماری زایی مهم است.

مواد تشکیل دهنده‌ی پشم سنگ

همچنین سنگ های معدنی از جمله بازالت مهمترین ماده خام و طبیعی به کاررفته در پشم سنگ است همراه با درصد کمی از ماده ای به نام سرباره که همان ضایعات کوره بلند ذوب آهن می باشد.

در شرکت های پشم سنگ با درصد متفاوتی سرباره به کار می رود. علاوه بر آن ذغال سنگ هایی که برای سوخت از آنها استفاده می شود به نام کک وارد کوره ای می شوند که سراسر آن جریان هوا در حال وزش به روی کک هایی است که درحال سوختن می باشد.

تحت این شرایط افزایش دمای کوره به بیش از 1600 درجه سانتیگراد می رسد و گدازه های سنگ های بازالت و سرباره کف کوره ته نشین میشود این گدازه ها در  یک گرداننده دوار که به سرعت درحال چرخش است  جاری می شود.

آنگاه این گدازه ها به صورت الیاف طویل و باریک در آمده وتحت هوادهی یک کوره هوای سرد خنک می شود به همراه این جریان هوا ملات چسبنده ای به نام رزین به الیااف اضافه میشود مانند: پشم سنگ لحافی رزین دار.

برای تهیه پشم سنگ تخته ای کلیک کنید.

عوارض تماس دست با پشم سنگ

مضرات پشم سنگ برای سلامتی

هیچ یک از مطالعات صورت گرفته در زمینه پشم سنگ و الیاف معدنی مصنوعی، افزایش خطر مرگ و میر را در ارتباط با بیماری های ریوی خوش خیم و بدخیم نشان نداده اند. همچنین هیچ مطالعه ای راجع به بررسی های هماتولوژیکی، عضلانی استخوانی، اندوکرین، پوستی، چشمی یا اثرات تغییرات وزن روی انسان ها یا حیوانات در مواجهه با الیاف بنا نشده است.

اثرات تنفسی: مواجهه حاد با الیاف پشم سنگ با علائم تحریکی مجاری تنفسی فوقانی نظیر خارش بینی، احتقان، خونریزی بینی، زخم گلو، سرفه، درد حنجره و حلق همراه است. این علائم با قطع تماس کاهش می یابد. تحریک مجاری تنفسی فوقانی معمولاً با شرایط محیط کار پر گرد و غبار غیر معمول در ارتباط است.

اثرات قلبی عروقی: نگرانی خطر بیماری قلبی عروقی ناشی از مواجهه استنشاقی با الیاف معدنی مصنوعی براساس مشاهدات بنا شده است. آسیب ریوی شامل التهاب مزمن و فیبروز ممکن است سبب افزایش مقاومت خونی از طریق بسترهای مویرگی شود که منجر به افزایش فشار خون و دیگر تغییرات می شود.

اثرات معدی روده ای: اکثریت الیافی که در حین مواجهه استشاقی در مجاری تنفسی ته نشین می شود از طریق عمل موکوسیلاری به حلق انتقال می یابد و سپس بلعیده می شود. نتیجتاً بافت پوششی معدی روده ای نیز در تماس مستقیم با الیاف پس از مواجهه استشاقی قرار می گیرد.

اثرات کبدی: مطالعات نشان می دهد که مرگ و میر در بین کارگران در مواجهه با پشم سنگ نشان داده نشده است.

سرطان زایی: در مطالعاتی که حیوانات آزمایشگاهی از طریق استنشاقی در مواجهه با الیاف پشم سنگ بودند هیچ افزایش معنی دار آماری شیوع تومور ریوی مشاهده نشده است. ارزیابی های موجود در زمینه سرطان زایی پشم سنگ مربوط به مطالعات گروهی آمریکا و اروپا است. مدارک موجود دال بر افزایش خطر سرطان و هر تومور دیگر را فراهم نکرده است. بنابراین نتایج تحقیقات مدارک ناکافی سرطان زایی پشم سنگ در انسان ها را ثابت کرده است. مدارک محدودی نیز برای سرطان زایی پشم سنگ در حیوانات آزمایشگاهی مشاهده شده است.