پشم سنگ که به زبان انگلیسی rock wool نامیده میشود. این عایق جزو خانواده عایق های حرارتی متشکل از الیاف معدنی است به همین دلیل گاهی به آن mineral wool هم گفته میشود. این محصول شامل انواع مختلفی است.

یکی از پرکاربردترین عایق های پشم سنگ، عایق پشم سنگ لحافی است. این نوع از عایق ها در صنعت ساختمان سازی برای عایق کردن کف، سقف، کانال تهویه هوا و … استفاده میشود.

به طور کلی در سطوحی که انحنای کمی دارند این پشم سنگ به کار گرفته میشود.

پشم سنگ لحافی بصورت رولی به بازار ارایه میشود و بسیار انعطاف پذیر است که این عایق در انواع مختلف بدون روکش و با روکش آلومینیومی و کاغذ کرافت تولید میشود.

انواع پشم سنگ لحافی را میتوانید از طریق تماس با ما در مجموعه پشم سنگ خارون سفارش دهید که در اسرع وقت به شما مشتریان عزیز در همه نقاط کشور تحویل میدهیم.

ضخامت پشم سنگ لحافی

پشم سنگ در ضخامت های 3 سانتیمتر الی 10 سانتیمتر تولید میشود ولی برای عایق کاری حرارتی علاوه بر استفاده از ضخامت های بالا باید از دانسیته های بالای پشم سنگ استفاده شود.

این در حالی است که برای عایق کاری صوتی نیازی به دانسیته بالای پشم سنگ نیست و ضخامت پشم سنگ تاثیر مستقیم در جذب و دفع صدا دارد.

به  همین دلیل با توجه به نیاز خود باید از پشم سنگ با ضخامت و دانسیته های مختلف استفاده کنید و همیشه پشم سنگ با دانسیته بالا و ضخامت بالا بهترین عایق پشم سنگ نیست.

پشم سنگ لحافی

دانسیته انواع پشم سنگ لحافی

دانسیته یا چگالی هر ماده، جرم آن ماده به ازای حجم واحد است. این واحد اندازه‌گیری را با علامت اختصاری ρ نشان داده و در الیاف با فرمول کیلوگرم بر متر مکعب به دست می‌آید.

دانسیته با تغییر دما و فشار تغییر می‌کند. با افزایش دانسیته پشم سنگ، قدرت عایق این الیاف در برابر حرارت و امواج صدا افزایش خواهد یافت

با افزایش دانسیته فشردگی الیاف پشم سنگ نیز افزایش یافته و به همین دلیل باعث افزایش خاصیت آکوستیکی پشم سنگ می گردد.

به بیان دیگر، دانسیته پشم سنگ یک کمیت مهم در تعیین کیفیت آن محسوب می شود. هر چه دانسیته پشم سنگ بیشتر باشد، مسلماً وزن و فشردگی الیاف در آن بیشتر است. این یعنی قدرت عایق بندی صوتی و حرارتی آن نیز قوی تر خواهد بود.

به طور کلی، وقتی دانسیته پشم سنگ بالا باشد به این معنا است که حجم الیاف فشرده شده به ازای هر متر مکعب از عایق زیاد است. در نتیجه احتمال عبور حرارت و صوت از طریق الیاف به شدت کاهش می یابد. از سوی دیگر، پشم سنگ به عنوان یک عایق ضد حریق، در چگالی های بالا توانایی بیشتری برای پیشگیری از انتقال آتش خواهد داشت.

تغییرات دانسیته پشم سنگ رولی عمدتاً بین 30 تا 60 کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است. اما دانسیته پشم سنگ لحافی نیز با توجه به ضخامت آن در نظر گرفته می شود. پشم سنگ لحافی با دانسیته 40 و 60 کیلوگرم بر متر مکعب می تواند ضخامت 50 تا 80 میلی متر داشته باشد.

در صورتی که ابعاد پشم سنگ لحافی برابر با 1200 میلی متر در 600 میلی متر باشد، کمترین مقدار دانسیته در بین انواع پشم سنگ را خواهیم داشت.

کاربرد های پشم سنگ رولی

این نوع عایق بیشتر جهت پوشش سقف کاذب و سقف سوله ها, سقف سالن های کنفرانس, ساختمان های صنعتی و پیش ساخته, پوشش کانال های عبور هوا و سیستم تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد.
کاربردهای عایق های لحافی پشم سنگ، شبیه کاربردهای عایق های پشم سنگ پتویی است، با این تفاوت که دمای پروسه کمتر بوده و چگالی آنها پایین تر است که البته هزینه پشم سنگ لحافی نیز به نسبت کمتر است.

عمده کاربری های عایق لحافی در دامنه کاربردهای دما پایین و متوسط قرار می گیرد. عایق های لحافی با دانسیته متوسط برای عایق کاری سطوح منحنی، دودکش ها، تانکرها و مخازن، لوله های دما متوسط و سرد، لوله های بزرگ پی وی سی و فولادی، سقف کارگاه ها و شیروانی و عایق کاری تجیهزات دما پایین بسیار مناسب هستند.