عایق پشم سنگ ضمن حفاظت از سازه در برابر نفوذ رطوبت می‌تواند از انتقال حرارت، سرما، الکتریسیته و صوت هم در قسمت‌های مختلف ساختمان جلوگیری کند. نقطه ذوب عایق‌های پشم سنگ ضد آب نزدیک به 1800 درجه سانتی‌گراد است. بنابراین می‌توانند به عنوان یک عایق بسیار فوق‌العاده در برابر دماهای بالا به کار روند. از طرفی این پوشش در برابر سرمای شدید تا منفی 30 درجه سانتی‌گراد مقاومت نشان می‌دهد. پس به خوبی می‌تواند برای عایق کاری لوله‌ها در محل‌های سردسیر کاربرد فراوانی داشته باشد.

به طور کلی تکنولوژی به کار رفته در عایق پشم سنگ ضد رطوبت فرآیند ساده تری نسبت به سایر عایق‌های حرارتی رطوبتی دارد. همچنین از ساختار متراکم‌تری برخوردار است در نتیجه دوام بالایی دارد. حتی گاهی اوقات مقاومت عایق‌های پشم سنگ ضد رطوبت با مقاومت بتن و سیمان برابری می‌کند و می‌تواند برای موارد بسیاری به کار گرفته شود.

راه‌های کنترل رطوبت در ساختمان

روش هایی وجود دارد که با کمترین زحمت و هزینه رطوبت در محیط ساختمان را کنترل میکند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:

1- بررسی مداوم لوله های ساختمان                         2- لوله های قدیمی را با لوله های جدید تعویض کنید

4- نصب تهویه مناسب در خانه: نصب تهویه مناسب در محیط های مرطوب نظیر حمام و سرویس بهداشتی می تواند تا حدود بسیار زیادی هوای نم دار را به خارج از محیط خانه هدایت کند. در ساختمان هایی هم که دارای تهویه هستند اما محیط همچنان دارای رطوبت است بهتر است دستگاه خود را با یک دستگاه پر قدرت تر تعویض نمایند تا مشکلشان بر طرف شود.

5- رطوبت محیط را کاهش دهید: اگر محیط منزلتان دارای رطوبت بیش از استاندارد می باشد توصیه میکنیم تا می توانید خانه را گرم نگهدارید. استفاده از لوازمی همچون شیشه دوجداره و ترموستان اتاقی می تواند در کاهش رطوبت منزل کارآمد باشد.

6- استفاده از نمک برای کاهش رطوبت ساختمان                    7- خشک کردن لباس خارج از خانه

سعی کنید لباس های خیس و مرطوب را در تراس و حیاط خانه خشک نمایید. در صورت امکان می توانید از خشک کن لباسشویی نیز برای خشک کردن کمک بگیرید.

8- استفاده از مواد اولیه با کیفیت: یکی دیگر از روش هایی که می تواند رفع نم و رطوبت ساختمان را به همراه داشته باشد به کار بردن لوله های با کیفیت و نسل جدید است. هر چقدر لوله ها و شکل لوله گذاری اصولی و استاندارد باشد می تواند در دراز مدت خیال شما را از بروز هر گونه نشتی و رطوبت راحت کند.

9- هنگام پخت و پز دقت کنید: تابه های موجود در اجاق گاز و همچنین کتری ها می توانند مقدار قابل توجهی بخار و رطوبت تولید کنند. در هنگام پخت و پز، درب قابلمه ها را به حداقل برسانید تا تراکم پنجره های آشپزخانه شما کم شود. در هنگام استفاده از اجاق گاز، هود را روشن کنید و پس از اتمام کار به مدت پنج دقیقه بگذارید تا روشن شود تا هوا پاک شود. فراموش نکنید که فیلتر را به طور مرتب روی هود اجاق گاز خود تعویض کنید تا مطمئن شوید با حداکثر کارآیی کار می کند.

10- جای نفس کشیدن بگذارید: می توان در پشت مبلمان و اثاثیه ای که دیوارهای بیرونی سردتر را لمس می کنند، تشکیل رطوبت و در نتیجه رشد کپک را به همراه داشته باشد. سعی کنید مبلمان را چند سانتی متر از دیوارهای خارجی قرار دهید تا هوا به گردش در بیاید. اگر تراکم زیادی روی پنجره ها احساس می کنید، پوشش هایی را انتخاب کنید که می توانند کاملاً بدون قاب باشند.

ویژگی‌های عایق رطوبتی استاندارد

اهمیت عایق رطوبتی ساختمان

عایق‌های رطوبتی نقش چتری را دارند که ساختمان و اجزای آن را در مقابل باران در امان نگه می‌دارند. عایق رطوبتی یک لایه محافظتی است که از نفوذ نم و رطوبت به سازه‌های ساختمان جلوگیری می‌کند. این رطوبت ممکن است به دلیل شرایط محیطی یا رطوبت موجود در هوا باشد، می‌تواند از طریق قرار گرفتن ساختمان در معرض بارش باران و برف به وجود بیاید یا ترکیدن لوله آب سبب ورود آب به اجزای مختلف ساختمان شده باشد. در هر صورت این لایه محافظ در مسیر این رطوبت قرار گرفته و از ورود آن به اجزای ساختمان و تخریب آن‌ها جلوگیری می‌کند.

عایق پشم سنگ برای ساختمان

ویژگی‌های عایق پشم سنگ

عایق‌های رطوبتی که از الیاف طبیعی ساخته می‌شود پشم سنگ ضد رطوبت است. این نوع پوشش‌ها بیشتر برای کارخانجات، اسکله های بارگیری، سکوهای نفتی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته امکان به کارگیری پشم سنگ ضد آب در طراحی دیوار ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری و غیره هم وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین عایق‌های پشم سنگ که در بازارهای صنعتی به آن نانو گفته می‌شود عایق‌های پشم سنگ ضد رطوبت است. معمولاً این نوع پوشش‌ها به علت ساختار ویژه‌ای که از الیاف های طبیعی به دست آورده‌اند در محل‌هایی که نفوذ رطوبت و بخار زیاد باشد از بخش‌های مختلف سازه محافظت می‌کنند.