عایق رطوبتی را می توان پوشش هایی تعریف کرد که با ترکیبات گوناگون، به منظور حفاظت در برابر آب و رطوبت ساخته می شوند. استفاده از عایق رطوبتی در تمامی مکان هایی که در معرض آب قرار دارند الزامی است. پشت بام، سرویس بهداشتی و حمام، استخر و … از جمله مکان هایی هستند که عایق بندی حتما باید در آن ها انجام شود. نفوذ رطوبت در ساختمان می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند: زنگ زدن فلزات، رشد کپک و قارچ ها، یخ زدگی سازه ها و …. شود.

عایق های رطوبتی استاندارد با توجه به رعایت اصول و قوانین موجود بیش تر از سایر عایق های رطوبتی در ساختمان ها بکار می رود. عایق رطوبتی استاندارد تمامی ویژگی های مطلوب انواع عایق رطوبتی نظیر پشم سنگ و پشم شیشه را دارد. مقاومت بسیار بالا در برابر گرما و سرما، انعطاف پذیری و دوام و طول عمر زیاد از مشخصات کلی عایق های رطوبتی استاندارد محسوب می شود، که بهتر است پیش از خرید از این ویژگی ها اطلاع داشت.

جهت عایق کاری فضاهای مختلف و بادر نظر گرفتن ویژگی های عایق رطوبتی در ساختمان و شرایطی چون نوع آب و هوای محل سکونت، میزان هزینه ی در نظر گرفته شده، متراژ فضای مورد نظر جهت عایق کاری، نحوه ی اجرا، میزان آلودگی ایجاد شده در محیط، درصد ضد رطوبت کردن محیط ساختمان و .. می توان نوع عایق رطوبتی را انتخاب نمود.

عایق رطوبتی چیست؟

عایق های رطوبتی محصولاتی آب گریز هستند که امروزه در سازه های مختلفی از آنها استفاده می شود. یکی از موارد بسیار مهم در تخریب و خرابی سازه ها و همچنین کاهش دوام و طول عمر آنها نفوذ رطوبت به داخل مصالح ساختمان می باشد. بنابراین ضد آب نمودن بناها در مواجه با نم، رطوبت و نفوذ آب مسئله ای مهم در ساختمان سازی می باشد. استفاده از عایق رطوبتی در موارد زیادی است از جمله:

  • ضد آب نمودن پشت بام، سرویس های بهداشتی، استخر، آشپزخانه و دیگر مکان هایی که در مواجه با آب و رطوبت.
  • آب گریز نمودن سقف های شیروانی و ایرانیتی و پوشش دهی آنها با رنگ های متنوع و مختلف
  • آب گریز نمودن ورق های گالوانیزه و فلزی مانند کولرها
  • ضد آب نمودن سازه های آبی و استخر
  • آب گریز نمودن پاشنه درب های ساخته شده از چوب

عایق رطوبتی

ویژگی‌های یک عایق رطوبتی خوب

شناسایی دقیق عایق رطوبتی خوب با بررسی میزان مقاومت، قدرت انعطاف پذیری انجام می شود. میانگین عمر اکثر عایق های رطوبتی استاندارد پانزده سال می باشد. عایق های رطوبتی مناسب با اولین بارندگی و بارش برف کیفیت و مقاومت خود را نشان داده و در صورتی که مراقبت های لازم صورت گیرد، دوام بالایی را خواهند داشت و در برابر رطوبت و عوامل دیگری چون تغییرات دمایی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

از امتیازات مهم استفاده از عایق های رطوبتی جدید نسبت به عایق های رطوبتی قدیمی تر چون آسفالت و قیرگونی می توان به راحتی نصب و سریع عایق، حمل و نقل آسان و وزن سبک آن ها اشاره کرد. در هنگام خرید عایق رطوبتی توجه به اعتبار شرکت تولید کننده امری ضروری است چرا که شرکت های تولید کننده عایق های حرارتی و رطوبتی استاندارد باید مجوزهای لازم را برای تولید داشته باشند و با توجه به قوانین و استانداردهای موجود عایق های باکیفیت و مرغوب را تولید می کنند. با کمی بررسی و تحقیق در مورد شرکت های تولید کننده می توانید اطلاعات لازم را کسب نمایید.

عایق های رطوبتی به دو روش قابل اجرا است. یکی از این روش ها چسباندن عایق رطوبتی با استفاده از گرما و حرارت به سطح مورد نظر است و دیگری مخلوط کردن جزئیات با یکدیگر است که اصطلاحا به آن عایق رطوبتی سرد اجرا می گویند.

از مزایا عایق رطوبتی خوب موارد زیر است:

با دوام و مقاوم، کاربرد راحت و آسان، مقرون به صرفه و اقتصادی مقاوم در برابر فشار آب بالا، اجازه عبور به بخار و امکان، ایجاد تنفس سطح زیرین، مقاوم در برابر اشعه UV و شرایط آب و هوایی مختلف، مقاوم در برابر سایش، سرعت بالای انجام، کارقابل اجرا بر روی تمام سطوح ، انعطاف زیاد با خاصیت پوشش درزها، چسبندگی زیاد به سطح زیرکار و حفظ این چسبندگی در مقابل ضربات دائم آب.