عایق‌بندی صدا به افراد کمک می‌کند تا بدون ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها، به کار و تفریح خود بپردازند. همچنین عایق صدا با دفع صداهای مزاحم، خواب بهتری برایتان فراهم خواهد کرد. پشم سنگ بهترین عایق صدا برای دیوارهاست. بهترین عایق صوتی در میان عایق‌های پشم معدنی بوده و نصب آن نیز به مراتب آسان‌تر است. این عایق متریالی نارسانا است و هدایت الکتریکی آن صفر می باشد. ضد آلرژی است و هیچ گونه ضرری برای انسان ندارد. همچنین وزن آن سبک است و بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند.

برای انواع عایق بندی های صوتی یا مناسب صدا موارد زیر را میتوان بیان نمود:

پنل گچی

پشم سنگ

پلی استایرن

پشم شیشه

فوم پلی اتیلن

پنل آکوستیکی

فوم صداگیر ترکیبی

عایق صوتی سربی

فوم شانه تخم مرغی

دیوارهای پوششی کناف

کاشی های فلزی سوراخ دار

کاشی هایی از فیبر های معدنی

عایق صوتی پلی یورتان پاششی

کاشی و صفحات ساخته شده از فیبرهای سلولوزی

برای خرید پشم سنگ لحافی کلیک کنید

اهمیت عایق بندی صدا

عایق صوتی پوششی است که برای جلوگیری از سر و صدا و عبور آن از محیطی به محیط دیگر استفاده می شود و انواع مختلفی دارد. در علم فیزیک، به ارتعاش مکانیکی یک فضای مادی صدا گفته می شود و وقتی بوجود می آید که ذرات فضای مادی، حول مرکز تعادل خود نوسان داشته باشند. این عایق ها، بر قسمت های مختلف دیوار، کف و سقف مکان های مختلف نصب شده و به عنوان یک تکنولوژی نوین سازگار با محیط زیست، نقش بسیار زیادی در کاهش آلودگی صوتی دارد.

آلودگی صوتی امری است که نمی توان از آن دوری کرد و در زندگی روزانه همواره با آن سر و کار داریم. بدون شک می توان گفت که آرامش روانی و سلامت همه انسان ها به سکوت و عدم وجود آلودگی صوتی بستگی دارد که متاسفانه در شهر های شلوغ نمی توان آن را یافت. با وجود عایق صدا در ساختمان ها، این عایق در مقابل انواع صدا ها مانند سدی قرار می گیرد و سکوت را برای افراد به ارمغان می آورد. به همین دلیل وجود عایق صوتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هر محیط و ساختمانی برای فراهم کردن آرامش ساکنین به آن نیاز دارد.

انواع عایق‌های مناسب صدا ( یکی از آن‌ها پشم سنگ )

پشم سنگ

پشم سنگ یک عایق صوتی، حرارتی و ضد حریق است که از نوعی سنگ آذرین به نام بازالت که بازمانده فعالیت های آتشفشانی است، تولید می شود. متریالی نارسانا است و هدایت الکتریکی آن صفر می باشد. ضد آلرژی است. همچنین سبکی دارد و بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند. در تولید پشم سنگ مواد شیمیایی به کار نمی رود، دوام و طول عمر این عایق بالا بوده و مواد شیمیایی تاثیری بر آن نمی گذارد. انواع این المان مانند پشم سنگ تخته ای به دلیل ویژگی های مذکور، از بهترین عایق های اکوستیک و صوتی محسوب می شود.

[/fusion_alert]پلی یورتان

فوم پلی یورتان یک نوع عایق صوتی، حرارتی است که در حال حاضر عایقی پر مصرف در صنعت ساخت و ساز می باشد.

پشم شیشه

این متریال از گذشته تا امروز مورد استفاده قرارگرفته و جزء قدیمی ترین عایق ها به شمار می آید. برای تولید این عایق، شیشه را مذاب کرده و سپس آن را به الیاف ریز دانه تبدیل می کنند.

پشم سرباره

پشم سرباره یک عایق معدنی است و از بازیافت ضایعات کوره ذوب آهن بدست می آید.

عایق الاستومری

یکی دیگر از انواع عایق های صوتی، عایق الاستومری یا الاستومریک می باشد که در برابر آلودگی، رطوبت، بخار آب و سر و صدا از مقاومت خوبی برخوردار است.

عایق بندی صدا

عایق اکوستیک فوم شانه تخم مرغی

فوم های شانه تخم مرغی نوعی فوم اسفنجی هستند که اغلب برای عایق کاری سقف، دیوارها و پشت درب استودیوها، کارخانجات صنعتی، سینماها، آمفی تئاترها و مکان های ضبط صدا استفاده می شوند.

بهترین پشم سنگ برای عایق صدا

پشم سنگ از انواع مختلفی از سنگ‌ها درست می‌شود. در ادامه بهترین پشم سنگ برای عایق صوتی همراه با کاربرد هر کدام را معرفی میکنیم:

1. پشم سنگ شیشه‌ای:

این پشم سنگ حاوی ترکیب شیمیایی از سیلیکات‌های آلومینیوم، کلسیم و منیزیم است. از این عایق صوتی در صنایع خودروسازی، هوافضا، ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. همچنین این پشم سنگ مناسب برای استودیو هم هست.

2. پشم سنگ بازالتی:

پشم سنگ بازالتی در ساختار خود سیلیکات‌های آهن، کلسیم و منیزیم دارد. عایق این نوع پشم سنگ بیشتر در صنایع نفت، گاز، فولاد و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. پشم سنگ بازالتی سخت:

این مدل از پشم سنگ هم از سیلیکات‌های آهن، کلسیم و منیزیم تشکیل شده است. بیشتر در صنایعی استفاده می‌شود که نیاز به مقاومت و سختی زیاد دارند، مانند: صنایع فولاد، صنایع معدنی، گاز و نفت.

4. پشم سنگ لیجنیتی:

پشم سنگ لیجنیتی در ترکیبات شیمیایی خود سیلیکات‌های کلسیم و منیزیم دارد. این پشم سنگ برای صنایع خودروسازی و تولید الکتریکی که نیاز به عایق صوتی بسیار قوی دارند استفاده می‌شود.

5. پشم سنگ پلیمری

در این مدل پشم سنگ پلیمرهای پلی‌آمید، پلی‌اتیلن و پلی‌استایرن یافت می‌شود. صنایع هوافضا و صنایع نظامی از این مدل برای ساخت ساختمان و صنایع خود استفاده می‌کنند.

متریالی نارسانا است و هدایت الکتریکی آن صفر می باشد به همین دلیل عایق بندی مناسبی برای صدا محسوب میشود.