رسانایی حرارتی یکی از مهم ترین مزیت های عایق پشم سنگ است. رسانایی حرارتی به زبان ساده به این معنی است که انرژی حرارتی تمایل دارد از طریق یکی از روش های همرفت، هدایت و یا تابش از منبع گرم به منبع سرد جریان داشته باشد. این جریان انرژی تا زمانی ادامه دارد که هر دو منبع به یک دمای مساوی یا به اصطلاح به دمای تعادل برسند. پشم سنگ قادر است که از هر سه روش گفته شده از انتقال انرژی حرارتی جلوگیری کند و میزان جریان انرژی را به حداقل برساند و یا به طور کامل از آن جلوگیری کند.

عایق کردن ساختمان ها دو مزیت اصلی دارد: در مصرف انرژی صرفه جویی می شود و به دنبال صرفه جویی در مصرف انرژی هزینه ها کاهش پیدا می کند.

در واقع کاری که پشم سنگ انجام می دهد آن است که از اتلاف انرژی جلوگیری می کند, به این معنا که در زمستان درون خانه گرم تر می ماند و در تابستان درون خانه خنک تر می ماند. به طور کلی هر چقدر رسانایی حرارتی کمتر باشد, عایق کیفیت بالاتری دارد.

عایق حراتی چیست؟

عایق حرارتی، موادی هستند که مقاومت بالایی در برابر انتقال حرارت دارند و به کاهش انتقال حرارت بین دو سطح یا محیط کمک می کنند. عایق های حرارتی می توانند در انواع مختلفی از جمله پوشش های دیواری، کفپوش ها، سقف ها، لوله های گرمایشی و سردخانه ها استفاده شوند. مواد عایق حرارتی باید دارای خواصی مانند مقاومت بالا در برابر حرارت، مقاومت بالا در برابر خوردگی، سبک وزنی، نفوذپذیری پایین و قابلیت اعمال آسان باشند. به عنوان مثال، موادی مانند: پشم سنگ، فوم پلی یورتان، فایبرگلاس، الیاف کربنی و سیلیکات ها به عنوان عایق استفاده می شوند.

انواع عایق حرارتی به دو دسته عایق های سخت و عایق های حرارتی نرم تقسیم می‌شوند.

عایق‌های حرارتی سخت: این عایق‌ها از مواد سخت مانند فایبرگلاس، اسبستوس، کربنات کلسیم و سیلیکات ها ساخته می‌شوند. این عایق‌ها در مقابل شعله، حرارت و حوادث، ایمنی بیشتری دارند. عایق‌های حرارتی سخت بیشتر در صنایع ساختمانی، شیمیایی و نفت و گاز استفاده می‌شوند.

عایق‌های حرارتی نرم: این عایق‌ها معمولاً از فوم های پلی یورتان و پلی استایرن ساخته می شوند. این عایق ها برای کاربردهای سبک مانند عایق کاری در سقف و دیوار، پوشش لوله های گرمایشی و سردخانه ها استفاده می‌شوند. همچنین، برای کاربردهای خاصی مانند عایق‌کاری در بالشتک و پوشاک هم از عایق‌های حرارتی نرم استفاده می‌شود.

عایق پشم سنگ

کاربرد پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی

پشم سنگ یک عایق حرارتی بسیار قوی است با تحمل دما و نقطه ذوب بسیار بالایی است که در برابر هدررفت انرژی، صوت و آتش کاملا مقاوم است. در واقع می توان گفت که قدرت عایقی آن 33 برابر دیوار بتنی و 22 برابر دیوار آجری می باشد.

عایق های پشم سنگ که پایه تشکیل دهنده آن نیز رشته فیبرهای سنگی استب است به هیچ وجه نمی سوزد و و از این رو می تواند تا دمای هزار درجه سانتیگراد را بدون ذوب شدن، تحمل کند. از این رو بهترین ماده مقاوم در برابر آتش هستند که در ساختمان ها، کشتی ها و مکان هایی که احتمال آتش سوزی بالا می باشد مانند پالایشگاه ها، استفاده می شود. در میان سازه های فولادی از پشم سنگ استفاده می کنند. چون فولاد ها در برابر آتش بالا قدرت و استحکام خود را از دست می دهند و از این رو احتمال ریزش آن ها بسیار بالا خواهد بود که از این ماده به عنوان جلوگیری کننده در برابر ذوب شدن و تخریب استفاده می کنند.

فروش عمده پشم سنگ فله ای

لوله ها از مهمترین ابزارها برای انتقال مواد هستند. در ساختمان ها، کارخانجات و غیره از لوله ها برای انتقال آب گرم، سرد، گاز و غیره استفاده می شود. برای اینکه انرژی مواد داخل لوله به هدر نرود، از عایق های پشم سنگ برای جلوگیری استفاده می کنند. استفاده کردن از این این عایق ها علاوه بر کاهش هدر رفت انرژی، هزینه های آن را نیز به شدت کاهش می دهد.

به خاطر وجود افزایش استخراج نفت و استفاده کردن از لوله های مخصوص برای انتقال مواد در زیر دریا، شاهد افزایش فعالیت مختلفی نیز در عمق آب ها می باشیم. تمامی این فعالیت ها در دمای بسیار بالا انجام می شود. از این رو نیازاست که از پشم سنگ به منظور جلوگیری از هدر رفت گرما و انرژی در لوله ها و تاسیسات زیر آب شویم. در کشتی برای جلوگیری از سرایت آتش به دیگر بخش ها، از پشم سنگ به عنوان عایق و محافظ استفاده می شود.

تغییرات شرایط آب وهوایی در چند سال گذشته، قوانین سختگیرانه تری را برای استفاده از عایق مناسب به وجود آورده است. از عایق ها امروزه به عنوان یک ماده محافظ در برابر هدررفتن انرژی و انتقال بی رویه حرارت بین محیط داخل و بیرون استفاده می شود. استفاده از این عایق امروزه علاوه برساختمان ها، در پالایشگاه ها، کارخانجات و غیره که مصرف بهینه انرژی درآنجا حرف اول ر ا میزند، رو به گسترش است.