یکی از ویژگیهای عایق پشم سنگ این است که علاوه بر این که عایق حرارتی خوبی است و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود، دارای خاصیت ضد حریق می باشد و در هنگام آتش سوزی مانع گسترش آتش میشود. عایق پشم سنگ مقاومت بسیار بالایی در مقابل آتش دارد، مقاومت انواع عایق های پشم سنگ تا 800 درجه سانتیگراد می باشد و به همین دلیل به عنوان نوعی حفاظ در مقابل آتش شناخته می شود. الیاف پشم سنگ نقطه ذوب بالاتر از 1000 درجه سانتیگراد دارد.

خواص ضد آتش پشم سنگ تا بیتشر از 4 ساعت ثابت شده است، که این باعث مقاومت بالای عایق پشم  سنگ در برابر آتش می شود.

عایق ضد حریق چیست؟

عایق ضد حریق به موادی گفته می‌شود که روی فلزات و دیگر مصالح ساختمانی به کار رفته در ساختمان‌ها پاشیده می‌شود تا از سوختن آنها در هنگام آتش سوزی پیشگیری کرده و زمان تخریب سازه را به تعویق بیندازد. البته در ساخت بسیاری از مصالح ساختمانی مانند انواع بلوک‌ها، کفپوش ها، اجزا غیر فلزی و … از مواد ضد حریق استفاده شده است و اجرای پوشش ضد حریق برای آنها ضرورتی ندارد.

اجرای پوشش ضد حریق در سازه فلزی بسیار رایج است. از آنجایی که آسیب پذیری در برابر حرارت بالا از معایب سازه فلزی است، پوشش ضد حریق این نقطه ضعف را به یک نقطه قوت تبدیل خواهد کرد. به طور کلی برای ساخت پوشش‌های ضد حریق از مواد معدنی و پلیمری استفاده می‌شود. برای پوشش‌های ضد حریقی که روی سازه‌های فلزی اجرای می‌شود از ورمیکولیت استفاده می‌شود. البته پوشش‌های دارای بور، فسفر، نانوذرات و مواد ضد اشعه فرابنفش نیز از دیگر موادی هستند که در سایر پوشش‌های ضد حریق به کار می‌روند.

کاربردهای عایق ضد حریق

عایق ضد حریق موادی است که قابلیت محافظت از اسکلت فلزی ساختمان، ستون ها و تیرک های اصلی را در مقابل آتش بر عهده دارند. عایق های ضد حریق از پیشرفت آتش جلوگیری می کنند و عاملی برای کاهش آسیب به سازه ها در مدت زمان بیشتری هستند. پوشش ضدحریق بر روی ساختمان و سازه، از فروپاشی آن در اثر افزایش دما جلوگیری می کند، همچنین با استفاده از پوشش های ضد حریق پیشرفت آتش سوزی کندتر شده و زمان بیشتری برای رسیدن گروه های آتش نشانی و کمک رسانی به انسان ها وجود دارد. علاوه بر موارد ذکرشده، این عایق ها خسارت مالی به ساختمان ها را نیز به طور چشمگیری کاهش می دهد.

سازه های فولادی، حداکثر دمایی به اندازه 500 درجه سانتی گراد متحمل می شوند، بدین معنا که در دماهای زیاد، آسیب هایی از جمله خمیدگی، کاهش قابل توجهی دارد. در نتیجه خطر ریزش و نابودی ساختمان به شدت کاهش می یابد.

برای جلوگیری از این خطر بسیار ضروری است تا حداقل زمان مقاومت این سازه ها در برابر آتش را افزایش دهیم. سازه های فولادی بدون پوشش عایق حرارت در زمان کمتر از 10 دقیقه مقاومتی به اندازه ی نصف مقاومت یک سازه ی با پوشش عایق را خواهند داشت.

در آتش سوزی های ساختمانی، فولاد سازه با افزایش دما مقاومت خود را از دست می دهد. به منظور حفظ کامل ساختار قاب فولادی از پوشش های مقاوم به حریق اسکلت فلزی استفاده می شود که به عنوان حفاظت غیر عامل عمل می کنند.

جهت مشاوره و تهیه پشم سنگ لحافی کلیک کنید

عایق ضد حریق پشم سنگ

استفاده از پشم سنگ برای عایق ضد حریق

پشم سنگ يك عايق معدني توليد شده از مواد معدني موجود در طبيعت به نام سنگ بازالت مي باشد

ضخامت پشم سنگ مورد تایید آتش نشانی پنج سانتی متر می باشد و باید دقیقاً این جزییات در ساخت انجام شود و نمی توان با سلیقه کارفرما این متریال را تغییر داد و مهمترین ویژگی عایق بودن پشم سنگ مقاوم استثنایی آن در برابر آتش و گرما است که تا 2 ساعت در دمای 1000 درجه سانتی گراد مقاومت می کند، پشم سنگ آتشگیر نیست، مشتعل نمی شود.

در واقع مهمترین ویژگی پشم سنگ، مقاومت زیاد آن در برابر آتش می‌باشد. پشم سنگ نمی‌سوزد، بنابراین می‌توان آن را به عنوان ماده‌ای محافظ در برابر آتش‌سوزی استفاده کرد. بیشتر کشورها تخفیف‌های ویژه‌ای برای بیمه ساختمان‌هایی که عایق آنها با پشم سنگ باشد درنظر میگیرند. این محصول برای رشد آفت، قارچ، باکتری و حشرات موذی محیط نامناسبی می باشد و بعنوان پوشش ضد حریق کاربردهای فراوانی دارد.