گرما از محیط گرم به محیط سرد انتقال می‌یابد به همین علت برای جلوگیری از اتلاف گرما باید از عایق بندی مناسب استفاده کنیم تا در حفظ انرژی و هزینه‌ها صرفه جویی کنیم. امروزه استفاده بهینه از انرژی در زندگی روزمره حرف اول را می‌زند.

از جمله ویژگی‌های عایق حرارتی مناسب می‌توان به مقاومت فشاری و حرارتی بالا و مقاوم بودن در برابر رطوبت اشاره کرد، عایق حرارتی معمولاً در دیوارها و سقف‌ ساختمان‌ها به کار می‌رود و با توجه به منطقه جغرافیایی که دارید می‌توانید از عایق بندی مناسبی استفاده کنید.

به راحتی می‌توان از عایق حرارتی برای کنترل دما در سالن های ورزشی استفاده کرد. به این صورت که در فصل زمستان هوای داخل سالن گرم مانده و هوای گرم به محیط بیرون انتقال پیدا نمی‌کند و می‌توانید هوای مطبوعی را داخل سالن داشته باشید. علاوه بر این با عایق کاری سقف‌ها و دیوارها می‌توانید در هزینه‌های سالن صرفه جویی کنید، زیرا زمانی که هوای سالن در فصل زمستان گرم باشد احتیاج شما به وسیله های گرمایشی کمتر خواهد شد.

  • برای مطالعه بیشتر: عایق حرارتی سقف سوله و عایق شیروانی

پشم سنگ خارون انواع پشم سنگ برای مصارف گوناگون را با بهترین کیفیت به صورت مستقیم از کارخانه عرضه میدارد. لطفاً جهت ثبت سفارش محصول مورد نظر خود از طریق سایت و یا از طریق شماره های مندرج در صفحه اقدام نمائید.

اهمیت عایق کاری برای سالن های ورزشی

یکی از شرایط محیطی سالن که باید به آن توجه زیادی شود؛ عایق‌کاری است. عایق‌کاری‌ها به سه دسته‌ی عمده، یعنی عایق‌کاری رطوبتی، عایق‌کاری حرارتی و عایق‌کاری صوتی تقسیم می‌شوند. عایق‌کاری حرارتی و رطوبتی به‌منظور کنترل و تنظیم حرارت و رطوبت فضاها و اماکن انجام می‌شود و عایق‌کاری صوتی نیز برای کنترل و تعدیل صداهای ایجاد شده صورت می گیرد.

اگر صدای ایجاد شده در سالن‌های ورزشی (مثل صدای پای ورزشکاران، سروصدای بازیکنان، هیاهوی تماشاگران صدای توپ و وسایل بازی و سوت داوران) به‌خوبی کنترل نشود ممکن است باعث اختلالات عصبی و روانی، از جمله برهم‌خوردن تمرکز حواس، خستگی فکری و ذهنی و حتی ضعف شنوایی بازیکنان و دیگران شود. برای رفع این مشکل، از عایق‌کاری صوتی مانند پشم سنگ تخته ای استفاده می‌شود. هدف از عایق‌کاری صوتی، جلوگیری از آلودگی صوت است.

کنترل رطوبت یکی دیگر از شرایط محیطی است که در اماکن مرطوب موردتوجه قرار میگیرد. رطوبت بیش از حد استخرها، به ویژه فضای سالن ها، استخرها و دوش ها، عامل بسیار مهمی در انتخاب مصالح و مواد مورد نیاز ساخت و احداث استخرهاست. به منظور جلوگیری از خرابی و فرسایش اجزای کالبدی ساختمان استخر، رعایت اصول عایق کاری ضروری است. عایقکاری رطوبتی به‌منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل عایق حرارتی لوله‌ها، جلوگیری از تماس رطوبت زمین با لوله‌ها، چهارچوب درب‌ها و ابزارهای فلزی، جلوگیری از نفوذ رطوبت به درون اجزای کالبدی و غیره انجام شود.

به‌منظور کنترل و تنظیم دقیق دمای استخرها باید در ساختار کالبدی این‌گونه فضاها ملاحظاتی را در نظر گرفت:

برای ثابت نگه‌داشتن گرمای درونی ساختمان، دیوارها باید به‌درستی عایق‌کاری حرارتی شوند. یعنی از انتقال حرارت از بیرون به درون سالن و برعکس جلوگیری شود. عایق‌کاری کمک می‌کند تا وضعیت ساختمان، به قوانین استانداردهای ساختمانی نزدیک‌تر و در نتیجه بهتر و مطلوب‌تر شود. پنجره‌ها و دیوارهای بیرونی باید به شیشه‌های دو لایه یا چند لایه مجهز باشند. خطر انقباض و همچنین احساس ناخوشایندی شناگران به دلیل نفوذ سرما از طریق شیشه‌های بزرگ را می‌توان با گرمادهی یا تعبیه شیشه‌هایی با الکتریسیته گرم می‌شوند کاهش داد.

درب‌های کار گذاشته شده در دیوارهای بیرونی باید در کنار جزئیات دیگری، ملاحظات عایق‌کاری حرارتی را نیز داشته باشند. سقف‌ها نیز باید به‌گونه‌ای ساخته شوند که گرمای ساختمان به‌شدت کم‌ و زیاد نشود.

عایق حرارتی برای سالن ورزشی

ویژگی های یک عایق خوب و نکات مهم در مورد عایق کاری

یک عایق خوب دارای خصوصیات و ویژگی هایی است از جمله:

  • مقاوم در برابر پوسیدگی و سایش
  • مقاوم در برابر فشار و انعطاف پذیری بالا
  • سازگار بودن با انواع ملات
  • عمر مفید بالا
  • قابلیت نصب در تمامی سطوح در ساختمان
  • مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش
  • مقاوم در برابر قارچ و میکروب
  • ضریب انبساط و انقباض مناسب
  • مقاوم در برابر چروک خوردگی
  • ضد آتش بودن

برای عایق بندی با انواع عایق حرارتی و صوتی لازم است نکاتی را رعایت کنیم و بهترین عایق حرارتی و صوتی را انتخاب کنیم. معیارهای مهمی برای انتخاب روش عایق بندی با انواع عایق در محیط های مختلف وجود دارد. در ادامه برخی از معیارهای انتخاب مناسب ترین عایق حرارتی و صوتی را نام می بریم:

  • قرار است در نوسازی ساختمان از عایق بندی استفاده کنید یا بازسازی آن؟
  • در چه منطقه ای با چه شرایط آب و هوایی زندگی می کنید؟
  • بودجه ای که برای عایق بندی ساختمان در نظر گرفته اید چقدر است؟
  • هدف از عایق بندی با انواع عایق چیست؟ صوتی، حرارتی، رطوبتی یا آتش سوزی؟
  • مصالح به کار برده شده در ساخت محل مورد نظر شما چه بوده است؟