هوای گرم به دلیل سبک تر بودن نسبت به هوای سرد به سمت بالا حرکت می کند و این روند طبیعی جریان هوا در ساختمان باعث می شود که میزان زیادی از گرما از طریق سقف هدر رود. یکی از قسمت های مهم ساختمان که برای جلوگیری از اتلاف انرژی باید عایق کاری شود، سقف می باشد.

یکی از مصالحی که در ساخت سقف سوله ها و ساختمان های صنعتی بکار می رود، ساندویچ پانل می باشد. ساندویچ پنل ها معمولاً به صورت دو گروه سقفی و دیواری تولید می شوند و از مهم ترین ویژگی های آن ها این است که علاوه بر اینکه مصالحی سبک و با دوام برای ساخت سوله ها می باشند، عایق حرارتی نیز هستند. بکار بردن ساندویچ پنل ها در سقف موجب عایق کاری شدن سقف ها می شود.

ساندویچ پانل ها از سه لایه تشکیل شده اند، دو لایه بیرونی ورقه های از جنس فولاد و یا آلومینیوم است و لایه میانی یک عایق حرارتی می باشد (مانند عایق تخته ای پشم سنگ)، نوع عایق حرارتی که در ساندویچ پانل ها استفاده می شود بسیار مهم است و اگر از عایق حرارتی استفاده شود که در برابر انتقال حرارت مقاومت بالایی نداشته باشند عملکرد ساندویچ پنل را به شدت کاهش می دهد و باعث هدر رفتن مقدار زیادی انرژی می شود.

از ساندویچ پنل ها بطور کلی در ساخت ساختمان های صنعتی استفاده می شود اما از این عایق می توان برای ساخت سقف سوله ها، ورزشگاه ها، ویلاها و … نیز استفاده کرد.

ساندویچ پانل سقفی چیست؟

ساندویچ پانل سقفی، یک نوع سازه مدرن است که پانل‌هایی با دولایه فلزی یا فلزی و چوبی به همراه عایق حرارتی، درون آن قرار می‌گیرند. این پانل‌ها به‌عنوان سقف اصلی فوق‌العاده قوی، برای پوشش سقف‌ها در بسیاری از ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.
استفاده از ساندویچ پنل‌های سقفی به دلیل سبک بودن، قابلیت نصب آسان، عایق حرارتی و صوتی بودن، مقاومت در برابر رطوبت و آتش‌سوزی، طول عمر بالا و قابلیت بازیافت، به‌عنوان یک راه‌حل بهینه برای پوشش سقف‌های ساختمان‌های مختلف مطرح است. همچنین، این پانل‌ها می‌توانند به‌عنوان آلاچیق‌های بیرونی یا پوشش محوطه‌های باز نیز استفاده شوند.

این سازه برای ساخت دیوارها، سقف‌ها و بعضاً بدنه کامل ساختمان‌ها استفاده می‌شود. ساندویچ پانل‌ها به دلیل داشتن وزن کم، عایق حرارتی و صوتی بالا، نصب آسان و قیمت مناسب، در صنایع ساختمانی بسیار محبوبند. پشم شیشه و

ساندویچ پنل برای عایق کاری سقف

مزایای استفاده از ساندویچ پانل برای عایق کاری سقف

در ادامه به بررسی مهم‌ترین مزایایی که مصرف کنندگان ساندویچ پانل، بیان میکنند میپردازیم:

کاهش هزینه و زمان ساخت سازه: پیش ساخته بودن، عدم نیاز به مصالح دیگر و شرایط نصب آسان، از جمله دلایلی است که باعث شده تا سازندگان، این پروفیل را به عنوان مصالحی مقرون به صرفه بدانند. با خرید ساندویچ پانل، در زمانی کوتاه، نتیجه مورد نظرتان را به دست می‌آورید.

ضد آب بودن: آب بندی شدن سقف، بسیار اهمیت دارد و معمولا هزینه‌های زیادی برای انجام آن، صرف می‌شود. حال آنکه ساختار ساندویچ پانل کاملاً ضد آب است و می‌تواند در همان زمان نصب، سقف سازه را کاملاً ضد آب کند.

فروش پانل پشم سنگ |ساندویچ پانل ضد حریق

ضد حریق بودن: مقاومت در برابر آتش، از دیگر ویژگی‌های مهم ساندویچ پنل سقفی است. این مهم به خصوص در سقف آشپزخانه‌ها، اتاق‌های پخت و بخش‌هایی از سازه که در مجاورت گرمای زیاد قرار می‌گیرد، بسیار اهمیت دارد. انتخاب ساندویچ پانل، می‌تواند مرز بین مرگ و زندگی ساکنان یک سازه اداری، مسکونی، صنعتی و… باشد.

مقاومت در برابر زلزله: امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرنشینی، گسل‌های شهری است که به نقاط گوناگون ریشه دوانده‌اند. این گسل‌ها هرگز قبل از فعال‌شدن خبر نمی‌دهند و در صورت عدم رعایت مسائل ایمنی ممکن است فاجعه‌آفرین شوند. به همین دلیل استفاده از ساندویچ پنل اهمیت دارد و می‌تواند ایمنی ساختمان‌ها را بالاتر ببرد.

مقاومت در برابر باد: وزش باد و طوفان یکی دیگر از مخاطرات طبیعی است که سازه‌ها باید برای رویارویی با آن آماده باشند. وزش باد شدید می‌تواند به سازه‌هایی که مسائل ایمنی را رعایت نمی‌کنند و یا از مصالح بی کیفیت استفاده کرده‌اند، صدمات سنگینی وارد کند.

ساندویچ پانل سقفی علاوه بر مقاومت در برابر باد، عایق صدا نیز هست و می‌تواند برای محیط‌هایی که در معرض وزش بادهای شدید قرار دارند، آلودگی صوتی را تا حد زیادی برای ساکنان کاهش دهد.

نصب سریع و آسان: برای نصب ساندویچ پنل سقفی، نیاز به قالب‌بندی، دستگاه‌های خاص و یا نیروهای آموزش‌دیده ندارید. به همین دلیل، با کمک این پروفیل، به‌سرعت سقف سازه آماده می‌شود و می‌تواند به پیشبرد بقیه کارها نیز کمک کند.

سازگاری با محیط زیست: از آنجا که پایداری ساندویچ پانل سقفی بالاست و مقاومت خوبی دارد، در نتیجه زباله و مشکلات دیگری را برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند. از سوی دیگر سازه‌هایی که از این پروفیل استفاده می‌کنند، در برابر خروج گرما و سرما عایق هستند و نیاز کمتری به مصرف انرژی دارد. به همین دلیل استفاده از ساندویچ پانل می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک‌های بسیاری کند.