عایق کاری سقف و همچنین آب بندی سقف یکی از امور مهم و تاثیر گذار در امور ساختمانی و امنیتی آن به شمار می آید. عایق بندی سقف برای جلوگیری از هدر رفت انرژی گرمایشی و سرمایشی در فصل های زمستان و تابستان لازم است. از آنجا که هوای گرم تمایل زیادی به بالا رفتن دارد، عایق مناسبی در فصل تابستان و هوای گرم به شمار می آید که از هدر رفت گرما و حرارت جلوگیری کند.

همچنین در فصل تابستان و نیاز به هوای متعادل و خنک ، عایق سقف مناسب از ضروریات می باشد، چون در غیر این صورت، با وجود انرژی گرمایشی و یا سرمایشی بیشتر، گرما و سرمای تولید شده به هدر خواهند رفت و انرژی چند برابری برای بر طرف کردن نیاز انسان نیز صرف خواهد شد. علاوه بر کارکرد جلوگیری از هدر رفت انرژی، عایق کاری سقف در شهر های شلوغ و پر رفت و آمد از اهمیت زیادی برخوردارند، چرا که این عایق بندی از ایجاد سر و صدای زیاد جلوگیری کرده و یک محیط آرام و به دور از هیاهو را برای افرادایجاد می کند.

چرا باید سقف خانه را عایق کاری کرد؟

از جمله بخش های تمام ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری و غیره که به شدت به عایق نیاز دارند، سقف می باشند.

روند اجرای عایق برای سقف تا حد زیادی به نوع آن و میزان شیب موجود در ساختمان بستگی دارد. بر همین اساس ممکن است از لایه های مختلفی برای انجام این کارها استفاده شود. تشخیص نحوه اجرای عایق بری روی سقف نیاز به تخصص و مهارت و تجربه داشته و عدم رعایت استانداردها می تواند در نهایت منجر به خروجی نامطلوب شود.

عایق مانع ورود گرما به خانه در تابستان و حفظ گرما در زمستان می شود، باعث خانه ای خنک تر در تابستان، خانه ای گرمتر در زمستان و قبوض انرژی کمتر است. عایق کاری آنقدر موثر است که هزینه آن اغلب از طریق صرفه جویی در انرژی در کمتر از یک سال پرداخت می شود. با افزایش هزینه گاز طبیعی و برق، هزینه بیشتری تحمیل میشود.

عایق آپارتمان باید مستقیماً روی کف آپارتمان بالایی، که سقف شماست نصب شود. و این به این دلیل است که شما قسمت زیر سقف را گرم و سرد می کنید. در زمستان می خواهید گرمای خانه ای که در آن زندگی می کنید را حفظ کنید و نمی خواهید گرما از سقف بالا برود.

عایق کاری

بهترین عایق ‌ها برای عایق کاری سقف

از جمله کاربردی ترین و مقاوم ترین عایق های تولید شده می توان به عایق پشم سنگ اشاره نمود که در مصارف بسیار متعددی قابل استفاده هستند.
عایق پشم سنگ به دلیل ساختار بسیار ویژه و منحصر بفردش، از تحمل حرارتی نزدیک به ۸۰۰ درجه سانتی گراد، نقطه ذوب ۱۳۰۰ و تحمل برودتی ۳۰- درجه سانتی گراد برخوردار می باشد.
عایق پشم سنگ از الیاف معدنی ساخته می شود که ماده اصلی آن سنگ های بازالت از گروه سنگ های آذرین می باشد. در ابتدا در دمای بالا ذوب شده و با روش های ویژه ای به الیاف بسیار ظریف تبدیل می شود که شبکه درهم تنیده ای را به نام پشم سنگ تشکیل می دهد. این نوع عایق با ضخامت و دانسیته های مختلف تولید می شود.

تهیه انواع پشم سنگ لحافی

پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی و برودتی، جهت استفاده در انواع سطوح کاربرد فراوانی دارد که به میزان قابل ملاحظه ای سبب جلوگیری از اتلاف انرژی می گردد. در نتیجه در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی به عمل می آید.
بعلاوه به عنوان عایق آتش، نقش مهمی در پیشگیری از توسعه حریق دارد و مقاومت آن در برابر حرارت مستقیم آتش بسیار بالا است. به همین دلیل این عایق علاوه بر سقف و بدنه ساختمان ها، در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها و عایق کاری کانال ها و لوله ها نیز به کار می رود.

مزایای استفاده از پشم سنگ: عایق حرارتی، عایق صوتی در دانسیته های بالا، ضد حریق و مقاومت در برابر آتش سوزی، ضد رطوبت، طول عمر بالا و نداشتن آثار پوسیدگی و شیمیایی، عدم پرورش حشرات موذی، مقرون به صرفه و با حمل و نقل آسان، بدون انتشار گاز های سمی و مواد مضر برای بدن.

این عایق سقف در اشکال پشم سنگ تخته ای، رولی، لحافی و پتویی به مصرف کنندگان عرضه می شود که عایق تخته ای برای سقف و دیوارهای مسطح، عایق لحافی برای کف و عایق پتویی برای عایق کاری سقف سوله ها و سازه های بزرگ، کارگاه های صنعتی و موتورخانه، عایق کاری لوله های عظیم انتقال سیالات و… مورد استفاده قرار می گیرد.
در پوشش سقف ایستادرز زیپ پانل، معمولا از این نوع عایق ها استفاده می شود که نسبت به سایر انواع عایق ها عملکرد حرارتی بهتری دارد.