امروزه مواد عایق مناسب و رایج زیادی در بازار موجود است. بسیاری از این موارد برای مدتی طولانی وجود داشته اند. هر یک از این مواد عایق دارای فراز و نشیب های خاص خود هستند. در نتیجه، زمانی که تصمیم می گیرید از کدام ماده عایق استفاده کنید، باید مطمئن باشید که کدام ماده در شرایط شما بهترین عملکردی را دارد. تفاوت هایی مانند R-value قیمت، اثرات محیطی، اشتعال پذیری، عایق صدا و… وجود دارد. چند نوع از رایج ترین مواد عایق: عایق فایبرگلاسفه پشم معدنی، سلولز، فوم پلی اورتان، پلی استایرن و…. هستند.

پشم معدنی در واقع به چندین نوع عایق مختلف اشاره دارد. ابتدا ممکن است به پشم شیشه اشاره داشته باشد که فایبرگلاس ساخته شده از شیشه بازیافتی است. دوم، ممکن است به پشم سنگ اشاره داشته باشد که نوعی عایق ساخته شده از بازالت است. در نهایت، ممکن است به پشم سرباره ای اشاره داشته باشد که از سرباره کارخانه های فولاد تولید می شود. اکثر پشم معدنی در ایالات متحده در واقع پشم سرباره است. پشم معدنی را می توان به صورت چوبی یا به عنوان یک ماده شل خریداری کرد. بیشتر پشم‌های معدنی قابل احتراق نیست.

تهیه انواع پشم سنگ تخته ای

انواع عایق‌های حرارتی مناسب چیست؟

در صورت وجود تفاوت دما بین دو محیط مجاور، حرارت از محیط گرم‌تر به محیط سردتر منتقل شده و تا زمان هم‌ دما‌ شدن هر دو محیط، این فرآیند ادامه پیدا می‌کند. صرف نظر از نوع انتقال حرارت، در زمستان و تابستان، حرارت از مناطق مسکونی هم‌چون آشپزخانه و اتاق‌ها، به بخش‌های غیر مسکونی هم‌چون پارکینگ، پشت بام و زیرزمین، منتقل می‌شود.

برای جلوگیری از هدر رفت این انرژی و کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش در طول سال، باید از انواع عایق‌های حرارتی استفاده کرد. عایق های حرارتی مختلفی وجود دارند که هر کدام با توجه به مشخصه‌های اختصاصی خود، از انتقال دما به محیط‌های دیگر جلوگیری کرده و حرارت را در همان محوطه عایق‌شده، نگه می‌دارند. برخی از عایق‌ها برای مصارف صنعتی، برخی دیگر برای مصارف خانگی و برخی دیگر برای هر دو کاربرد دارند.

نکته مهم برای زمان استفاده از هر کدام از عایق‌ها این است که محدودیت‌های‌شان را در نظر گرفته و دقت کنید که در بالاترین دمای آن محیط، آن عایق خواص فیزیکی و شیمیایی خود را از دست ندهد. انواع مصالح عایق حرارتی به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند. عایق‌های الیافی، عایق‌های حفره‌دار، عایق‌های بازتابی و عایق‌های دانه‌دانه، هر کدام یکی از دسته‌بندی‌های اصلی این نوع عایق‌ها هستند. هر کدام از این عایق‌ها خواص منحصر به‌فرد خود را داشته و دما را تا میزان مشخصی نگه می‌دارند. در ادامه، برخی از عایق های حرارتی رایج را با هم به‌اختصار مرور کنیم:

  • فوم شیشه: خاصیت عایق حرارتی تا -۱۲۰ درجه را داشته و عایق صوتی نیز است. قابل اشتعال نیست و امنیت خوبی دارد؛
  • پشم سنگ: تا 750 درجه سانتی‌گراد را تحمل کرده و در محیط‌های خشک کاربرد دارد؛
  • پشم شیشه: این عایق تا ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد در محیط‌های بدون رطوبت، کاربرد دارد؛
  • کلسیم سیلیکات: تحمل طیف وسیعی از گرما از ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد، پایداری شیمیایی بسیار خوب و البته امکان استفاده در محیط‌های مرطوب، برخی از مهم‌ترین مشخصات این عایق حرارتی هستند؛
  • جرم‌های نسوز سبک: این عایق‌ها یا بتن‌های سبک، می‌توانند دمای بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد را به‌راحتی تحمل کرده و به شکل‌های مختلف ریختنی و پاششی تولید می‌شوند؛
  • آجرهای نسوز سبک: این آجرهای عایق می‌توانند تا دمای ۱۷۶۰ درجه سانتی‌گراد را نیز تحمل کرده و بر پایه محصولات آلومینا که با تکنولوژی خاصی سبک شده است، ساخته می‌شوند.

رایج ترین عایق حرارتی

مرکز خرید عایق حرارتی

مرکز پشم سنگ خارون انواع پشم سنگ را بصورت پنلی دیواری و رولی مانند: پشم سنگ تخته ای، پشم سنگ رولی و.. خرید و عرضه میدارد. شما عزیزان جهت تهیه این عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی میتوانید با متخصصان واحد فروش بوسیله شماره های درج شده در صفحه سایت در ارتباط باشید.

عایق پشم سنگ با تحمل دمای ۷۵۰+ درجه سانتیگراد و نقطه ذوب ۱۳۰۰ و نیز تحمل برودتی آن ۳۰- درجه سانتیگراد است، پشم سنگ و سرباره دارای ضریب انتقال حرارتی بسیار کم بوده و قدرت عایقی آن ۳۳ برابر دیوار بتونی و ۲۲ برابر دیوار آجری است.

کاربرد این عایق در دیواره کورهها جهت عایق حرارتی، ساختمان ها (کف، دیواره ها، سقف ها، دیواره های کناف)، مجتمع پتروشیمی، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، مراکز تامین بخار، صنعت گلخانه ای، کشتی و هواپیماها، فرودگاه ها و متروها، استودیو های صدا برداری، سالن های کنفرانس، ساخت ساندویچ پانل، سیستم های تهویه مطبوع، درب های ضد حریق و … میباشد.