هیدروپونیک به روشهای پرورش گیاهان در محیط بدون خاک گفته می شود که موادی برای حفظ و نگهداری سیستم ریشه ای به کار می رود، تغذیه گیاه از طریق محلول غذایی که به محیط اضافه می شود صورت می گیرد ماده بکار رفته به عنوان بستر رشد ممکن است.

امروزه گلخانه های هیدروپونیک از پشم سنگ برای پرورش برخی صیفی جات از جمله: گوجه فرنگی، خیار، فلفل و تولید گلهایی مانند رز، میخک، داوودی و غیره بطور وسیعی استفاده می شود.

از دیگر کاربرد های پشم سنگ در کشاورزی میتوان به  بهبود زیست محیطی سواحل اشاره کرد، با استفاده از ذرات و بلوک هایی از جنس پشم سنگ، بستر هایی در کف دریا ساخته می شود که به محلی برای رویش گیاهان و زندگی جانوران دریایی تبدیل می شود.

مجموعه پشم سنگ خارون، انواع پشم سنگ را با بهترین کیفیت به صورت جزئی و عمده خدمت شما مشتریان عزیز در همه نقاط ایران عرضه میدارد.

آموزش استفاده از پشم سنگ در کشاورزی

مکعب های پشم سنگ را در آب به مدت 1 ساعت بخیسانید. استفاده از ماسک در هنگام استفاده از مکعب ها توصیه می شود.
دانه را در سوراخ بالای مکعب قرار دهید. دو دانه ی ریحان، کلم بروکلی، کلم، خیار، بادمجان، فلفل و گوجه فرنگی و شش تا هشت دانه برای گیاهان استفاده کنید.
مکعب های حاوی دانه ها را در یک سینی در دمای 70 تا 80 درجه فارنهایت قرار دهید.
هر یک یا دو روز آنها را آبیاری کنید و یا یک محلول غذایی فرموله شده که برای رشد هیدروپونیک استفاده می شود به کار ببرید. دانه باید طی یک یا دو روز شروع به جوانه زدن کند. ریشه از طریق پایین مکعب قابل مشاهده است.
زمانی که قد گیاه 2 تا 3 اینچ است و سه یا چهار برگ دارد آنرا به درون خاک و یا باغ هیدروپونیک وارد کنید. بسیاری از گیاهان یک تا سه هفته وقت می برند؛ گوجه فرنگی و فلفل احتمالاً یک هفته بیشتر زمان بگیرد.

چرا استفاده از پشم سنگ در تولید محصولات کشاورزی مفید است؟

پشم سنگ دارای الیاف اسفنج مانندی است که منشأ مواد آن سنگ های آتشفشانی و بازالت بوده و کاملاً دوستدار محیط زیست می باشد، از این رو بستری مناسب جهت کشت هیدروپونیک (فن کاشت گیاه بدون خاک) است.

مصرف پنل های پشم سنگ برای کاربرد های هیدروپونیک در صنعت گلخانه ای به طرز قابل توجهی در حال رشد است. کلیه مواد تشکیل دهنده (آنالیز) پشم سنگ بطور کامل از مواد معدنی می باشد و با رشد و تکثیر گیاهان گلخانه ای سازگار است.

تهویه آن عالی است، نگهداری رطوبت آن خوب است، ظرفیت تبادل کاتیونی (CEC) این بستر پائین است، pHخنثی تا قلیایی با اثر کم در محیط کشت دارد، پایداری آن بسیار زیاد بوده ودانسیته آن 264 گرم در لیتر است. پشم سنگ یکی از مواد قدیمی و پر کاربرد در باغبانی است.

پشم سنگ به خاطر داشتن ترکیباتی مفید برای کشاورزی از جمله: اکسید مولیبدن، می‌تواند باعث بهبود خاک‌های زراعی و افزایش تولید محصولات کشاورزی شود. با استفاده از پشم سنگ و با روش هیدروپونیک می‌توان در آپارتمان‌ها، فضای سبز مناسب به وجود آورد.

پشم سنگ

انواع پشم سنگ در تولید محصولات کشاورزی

محیط کشاورزی با پشم سنگ می تواند از قسمت های مختلفی تشکیل شود که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:

بلوک های چندگانه پشم سنگ برای تکثیر بذر و قلمه:

هوا به اندازه کافی به گیاهان رسیده و در نهایت بذر یا قلمه برای انتقال به محیط رشد گسترده تر آماده خواهند شد.

مینی بلوک های پشم سنگ برای آماده سازی قلمه و بذر: 

مینی بلوک ها به صورت مربعی ساخته می شوند.

بلوک های رشد برای پرورش گیاهان آماده سازی شده:

بلوک های رشد پشم سنگی محیطی برای رشد بذرهای جوانه زده و قلمه های ریشه دار هستند. چهار طرف این بلوک ها در پلاستیک های سفید مقاوم به اشعه ماورای بنفش قرار گرفته است.

اسلب یا تکه های پشم سنگ برای کاشت سبزیجات:

انواع پشم سنگ در تولید محصولات کشاورزی مختلف، متفاوت عمل می کنند که اسلب ها برای تولید سبزیجات بسیار عالی هستند.

کاربرد گرانول پشم سنگ برای اصلاح مخلوط های ارگانیک:

گرانول های ساخته شده از پشم سنگ به عنوان دانه های جاذب آب در محیط به کار می روند این دانه های پشم سنگی می توانند در گلدان های مختلف مانند گل ارکیده به عنوان اصلاح کننده به کار برده شوند.

پشم سنگ خارون انواع پشم سنگ را در اختیار شما مشتریان عزیز قرار میدهد که جهت سفارش این محصول میتوانید از طریق سایت اقدام نمایید و یا با شماره های درج شده در پایین صفحه با متخصصان ما در تماس باشید.