عایق یونولیت به صورت صفحات سفت و سختی است که از پلی استایرن ساخته می شوند. یونولیت و پشم سنگ دو مورد از بهترین عایق هایی هستند که در عایق بندی انواع ساختمان به کار می روند. البته هر یک از این عایق ها مزایای خاص خود را دارند و باعث می شوند تا در مکان های مختلف بتوان به راحتی از آن ها استفاده نمود.

در بحث انتخاب بهترین عایق برای عایق بندی ساختمان باید به فاکتورهایی مانند جنس عایق، R-Value عایق، شکل های مختلف عایق، قیمت عایق، بازدهی عایق و مانند آن ها توجه داشت. آگاهی درباره هر یک از این فاکتورها به مصرف کننده کمک می کند تا بهترین انتخاب را برای عایق بندی ساختمان خود داشته باشد.

این نوع عایق که معمولاً آن را با عنوان پلی استایرن منبسط شده نیز می شناسند برای عایق بندی حرارتی گزینه مناسبی است. با این حال، اگر قرار باشد عایق یونولیت را با عایق پشم سنگ مقایسه کنیم، یونولیت از جهت های مختلفی در برابر پشم سنگ شکست خواهد خورد. از این عایق ها می توان برای عایق بندی سقف، کف، دیوارهای داخلی و خارجی و قسمت های دیگر استفاده نمود.

شرکت پشم سنگ خارون انواع پشم سنگ با کیفیت از جمله پشم سنگ پتوئی، پشم سنگ لحافی، پشم سنگ لوله ای و..  را از طریق سایت و شماره مندرج در صفحه سایت ارائه مینماید.

ویژگی‌های فوم پلی استایرن

از لحاظ تکنولوژی فوم پلی استایرن EPS مواد اولیه یونولیت است. این نوع فوم با بهره گیری از تکنولوژی تولید می گردد و به دلایلی از جمله استحکام بالا، قدرت عایق بندی، جذب آب پایین و قیمت پایین، کارشناس و متخصصین تولید و استفاده از آن را شدت بخشیده اند.

ویژگیهای فوم فشرده پلی استایرن را میتوان موارد زیر بیان کرد:

  •  عایق حرارتی – برودتی با ضریب عایق ۰٫۰۳W/M.K
  •  مقاوت فشار استحکام ابعادی
  •  کند سوز و خود خاموش شونده
  •  دانسیته ۳۵ الی ۶۰ (کلیوگرم بر متر مربع)
  •  افزایش سرعت عملیات اجرایی
  •  جذب آب در حد صفر: %۰٫۲

ویژگی‌های پشم سنگ

عایق پشم سنگ یک پوشش و عایق صوتی و حرارتی است که ماده اولیه تشکیل دهنده آن بازالت است که از گروه سنگ های آذرین و بازمانده های فعالیت آتشفشانی می باشد.

در واقع عایق پشم سنگ همانطور که از اسم آن پیداست از سنگ ساخته شده است و به آن عایق معدنی نیز گفته می شود و یک عایق با نصب آسان است.

عایق پشم سنگ با ترکیب بندی قدرتمندی که دارد ویژگی های خوبی را شامل می شود که از جمله مشخصات و ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشم سنگ از کپک و سفیدک جلوگیری می کند و رطوبت را از خود عبور می دهد
  • دارای عملکرد خوب و طولانی مدتی می باشد
  • مانع از عبور صدا می شود
  • از عبور آب جلوگیری می کند
  • تا دمای 1400 را تحمل می کند و غیر قابل احتراق و آتش سوزی است
  • باعث کاهش سرعت فرآیند انتقال دما می شود
  • شامل 75 درصد محتوی بازیافتی است

خرید انواع پشم سنگ

موارد تفاوت فوم پلی استایرن و پشم سنگ

مقایسه فوم پلی استایرن و پشم سنگ از جنبه های مختلفی قابل انجام است. در ادامه به برخی از تفاوت های آن ها خواهیم پرداخت.

عایق بندی حرارتی ساختمان

معیاری که مقاومت یک عایق را در برابر انتقال انرژی اندازه می گیرد، کمیت R-Value است. هر چه مقدار این پارامتر بیشتر باشد، توانایی عایق برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی بیشتر خواهد بود. عایق پشم سنگ یک عایق ضد حریق به حساب می آید و ایستایی بالاتری در برابر حریق نسبت به پلی استایرن دارد.

عایق بندی صوتی

به طور کلی، عایق یونولیت نمی تواند آلودگی های صوتی ناشی از محیط های خارج از ساختمان را به طور کامل از بین ببرد. اماانواع عایق های پشم سنگ قادر هستند از انتقال همه صداهای اضافی بین محیط ها جلوگیری نمایند.

عایق بندی رطوبتی

عایق یونولیت توانایی بالایی در برابر پیشگیری از انتقال رطوبت دارد. اما عایق پشم سنگ باید به کمک اضافه کردن ماده ای خاص، در برابر انتقال رطوبت عایق گردد. اما با توجه به این که عایق پشم سنگ در دماهای بالا تولید می شود، عملا هیچ گونه قارچ، میکروب و باکتری در آن رشد نمی کنند.

عایق بندی ضدحریق

مواد اولیه یونولیت که  مواد شیمیایی پلی استایرن است باعث می شود تا عایق یونولیت قابلیت شعله وری داشته باشد. پس یونولیت علاوه بر اینکه ضدحریق نیست، می تواند خطرآفرین نیز باشد و به آتش سوزی دامن بزند. ولی پشم سنگ یکی از بهترین عایق های ضدحریقی است که می تواند در ساخت انواع ساختمان به کار برده شود.

طبیعی یا شیمیایی بودن

پشم سنگ عایق تولید شده از مواد معدنی است پس قابل بازیافت است. پشم سنگ هیچگونه حساسیتی ایجاد نکرده و سلامت مصرف کنندگان را به خطر نمی اندازد. ولی عایق یونولیت از مواد شیمیایی پلی استایرن تولید می گردد. پس ممکن است به هر دلیلی منجر به ایجاد حساسیت در افراد شود.